torsdag 8. november 2007

Heklet og strikket Lue/hals

Nå skal ikke lillesnuppa fryse hverken på hodet eller i halsen.
































Kort beskrivelse:

Denne er laget til ei lita jente på 1,5 år.
Heklet trefargede bestemorruter, med picotkant - 6 stk. Hekler de sammen i hjørnene underveis. Hekler luftmaskebuer og staver i de trekantede tomrommene opp mot halsen.Plukker opp masker (64 m, evt flere) og strikker ribbestrikk ved halsen.
Lar en tredjedel av maskene foran stå på pinnen.
Strikker frem og tilbake rillestrikk, der jeg øker 2 masker midt bak på annenhver pinne, og de siste centimeterne øker jeg 2 m midt bak på hver pinne, for å få en ekstra spiss på lua.
Plukker opp masker rundt kanten, og strikker ribbekant ca 3-4 cm rundt åpningen ved ansiktet.Tja...dette ble en løselig beskrivelse.Jeg har strikket med pinnenr 4,5 og 5. Strikkefastheten på garnet er 24 m på p.nr. 5

31 kommentarer:

Jorun sa...

Den lue, halse er jo super

tonemi sa...

kjempe flott lue/hals....Blir så missunnelig på de som kan hekle:-)

june sa...

Næææ, den var jammen i meg kjempefin. :O)))
june*

Ajende sa...

Du verden så flott den var, tror jeg knabber ideen din.har du patent på den?

Mångsysslare sa...

Noe så søt! Sånne ting er det som gjør at jeg får så veldig lyst til å begynne på noe nytt og så blir det jeg driver på med en ufo. :-(

Må virkelig skjerpe meg nå for ikke å prøve ut denne med en gang.
Spesielt ettersom du la ut så bra beskrivning på hobbyboden.

LindaN sa...

Åh, den var jammen fin! Så kreativt å kombinere strikking og hekling på denne måten. Fargene var også skjønne!!

Marianne G sa...

Wow - den ble knallfin. Er veldig fristet til å rappe ideen. ;-)

Liv-Toril sa...

Denne ble skikkelig fin, og jeg likte fargevalget.

Hossifrid sa...

Kjempestilig hettekrave!
Nydelige farger!

Beate Larssen sa...

Kjempeflott lue/hals. Praktisk og pent. to ting på en gang :)

Henrikke sa...

Den lue/halsen var bare skjønn. Egen design?

Popsinune sa...

Tusen takk alle sammen !

Denne er laget ut fra eget hode, og jeg har lagt en beskrivelse på tråden på hobbyboden. (limer den inn her etterhvert).

Alle som har lyst til å lage tilsvarende lue/hals, er hjertelig velkomne. Lykke til !

Anonym sa...

Nydelig lue..

Hva tar du for å lage en til?
Jenta mi er snart 1,5 år..

Anonym sa...

Veldig søt og praktisk, supert design og fargevalg ;) Toffer

Glimt sa...

Den var bare kjempefin!!!
Kunne ønske jeg kunne klare dette...

lises sa...

Kjempestilig! Jeg tenker på tre nøtter til Askepott.

vivi sa...

Nydelig! Denne tror jeg at jeg må prøve meg på:o)

GreteR sa...

Nydelig hettelue.
Tok med meg oppskrifta eg, vil prøve å lage den til barnebarnet mitt.
Ha vidare ei fin veke.

sipusa sa...

Oi, så nydelig! Denne r ikke bare kjempepraktisk men også veldig fin, kan jo gå i selskap med den jo;-D

Inger sa...

Dette var jo en kjempeide. Det blir jo enklere å kle på barna også. Og så søt hun må bli i den.

Fru P sa...

Den halsen har jeg sett på flere ganger, liker den kjempegodt! Er så søtt på småjentene...

Synnøve sa...

Virkelig lekker og veldig delikat i fargen.

mvh Synnøve
http://www.synnove.org/blog

Galadriel sa...

Den ble kjempefin - morsomt konsept :)

sipusa sa...

Oi, den der var jo kjempeflott!! Heldige jenta som får den å vise seg med:-D

Felisi sa...

Wow, den var virkelig lekker og annerledes! Flink du!

Miriam sa...

så lekker lue!

Felisi sa...

Du er awardet, sjekk bloggen min ;o)

Sandra sa...

DEN var fin :o Så kreativ du er!!!
En sånn vil jeg ha til lisspia mi :)
nydelige farger forresten =)

Lille sa...

åj...den lua var nydelig!! kjipt at den krympet! Takk for hilsen på bloggen min. Nå har jeg koa meg her inne..masse fint.

anita sa...

Så fin den vart med oldemorsruter. Denne ideen skal eg ta vare på. Tusen takk for beskrivinga.

Maria sa...

Å, for ei nydelg lue, den som kunne hekle.
Hm...finner mer og mer som er heklet som er aldelesnydelig. Kanskje jeg må ha hekling som en utfordring for meg selv i år:-)